Foto blog linkedin vibe

Zo zorg je voor een tiptop LinkedIn profiel

Wanneer jij aan het werkende leven begint kun je natuurlijk niet zonder een LinkedIn profiel. Waar Instagram en Facebook echter voor velen een tweede natuur lijkt, zien wij heel veel missers op LinkedIn voorbijkomen. Tijd om daar verandering in te brengen! Met deze tips zorg jij voor een superstrak LinkedIn profiel.

Een professionele profielfoto

Je hoeft heus niet direct een fotoshoot te boeken, maar een professionele foto is helder en heeft een neutrale achtergrond. Geen leuke vakantiekiekjes dus! Strak in het pak mag, maar een nette blouse of trui is ook prima, zolang het maar een neutrale foto is. Onzeker over je LinkedIn-foto? Via de website photofeeler kun jij je LinkedIn-foto laten beoordelen door anderen. Via deze website krijg je feedback op de onderdelen “likeable”, “competence” en “influencial”. Daarnaast kunnen andere mensen ook geschreven feedback op je foto achterlaten. Zo weet jij zeker dat jij je krachtigste foto gebruikt op LinkedIn.

Een custom URL

Op LinkedIn heb je standaard een gegenereerde url bestaande uit letters en cijfers. Maar het staat natuurlijk veel professioneler als je gewoon linkedin.com/in/jouwnaam als url hebt. Gelukkig kun je dit makkelijk regelen binnen LinkedIn zelf. Ga naar de website en druk op het rondje met jouw profielfoto rechts in de menubalk. Klik vervolgens op “view profile” en daarna op “Edit public profile & URL” in het rechtermenu. Hier vind je rechts de plek waar je een persoonlijke url kan invoeren voor je LinkedIn-pagina. Makkelijk zat!

Een pakkende headline

“Afgestudeerd en op zoek naar een nieuwe uitdaging”

“Student economie”

“Consultant”

BOOORRINGG. Ja… Het zegt wat je doet, maar het prikkelt nou niet echt om op je profiel te klikken. Probeer je headline dus met iets meer schwung te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan een humoristische tagline zoals “Google Analytics Ninja” van Coolblue, of meer omschrijvend zoals Jan Glas die als freelance copywriter kiest voor “Je verhaal in 400 woorden”.

Vul je profiel compleet in

LinkedIn kun je zien als een uitgebreid cv. Waar je op papier het liefst zo kort en bondig mogelijk bent, kun je op LinkedIn best een beetje uitpakken. Wees dus compleet in je functies, je verantwoordelijkheden en deel eventueel ook resultaten en/of voorbeelden van je werk wanneer dit van toepassing is!

In je samenvatting kun je naast wat contactinformatie ook wat meer over jezelf kwijt. Schrijf hier wat jou drijft, waar je energie van krijgt en waar je eventueel naar op zoek bent. Houd het zo concreet mogelijk en zorg dat mensen direct kunnen zien wie je bent en wat je doet.

Zorg dat mensen contact met je op kunnen nemen

Wanneer je open staat voor een nieuwe job, is het belangrijk dat mensen je een bericht kunnen sturen en dat ze je eventueel kunnen mailen en/of bellen. Vergeet dus niet om je telefoonnummer in te vullen en voeg eventueel je e-mailadres toe in je profieltekst, zodat mensen eenvoudig contact met je op kunnen nemen.

Maak gebruik van de skills functie (en doe a.u.b. niet té lollig)

De Skills & Endorsements functie op LinkedIn is een manier om te shinen met support van je netwerk. Deel hier minimaal vijf dingen waar jij écht in uitblinkt en vraag je netwerk om endorsements. Je mag hier best wat van je persoonlijkheid laten zien, maar doe a.u.b. niet te lollig. Als je frikandellen eten en professioneel uitsteller als een van je vijf beste skills hebt staan, maakt dat niet echt een goede indruk. Hoe hard we er ook om moeten lachen als het voorbijkomt.

Keyword research

LinkedIn is naast een netwerktool ook een zoekmachine voor mensen die op zoek zijn naar professionals (en misschien wel jou). Belangrijk dat je dus de juiste zoekwoorden/keywords toevoegt aan je profiel. De Online Business University heeft hier een duidelijke video over, doe er je voordeel mee!

Deel waardevolle content

Wanneer je op zoek bent naar een volgende uitdaging of jezelf binnen je netwerk als specialist wilt profileren, is het belangrijk dat mensen zien waar je interesse ligt. Dit kun je natuurlijk op je profiel doen maar niet iedereen kijkt dagelijks naar jouw profiel. Daarom is het belangrijk om ook content te delen. Zo kun je zelf artikelen schrijven of als je geen typwonder bent kun je andere content delen. Interessante artikelen, video’s of whitepapers van anderen bijvoorbeeld. Je kunt ze delen onder de noemer “interessant om te lezen/zien” of je kunt er een kleine aanvulling op geven met een begeleidend bericht. Wanneer je dit regelmatig doet ziet je netwerk waar je mee bezig bent en denken ze dus sneller aan je wanneer ze een toffe vacature voorbij zien komen.

Accepteer connectieverzoeken (het is geen Facebook!)

Op LinkedIn zijn je connecties alles! Wees dus niet zo streng op je connectieverzoeken als op vriendschapsverzoeken binnen Facebook. Als je elkaar een keer de hand hebt geschud of als iemand “misschien wel handig is voor later” moet je gewoon de connectie accepteren.